På insidan
En katalysator ser för de flesta ut som ett stort metallskal, där avgaserna oftast leds in på ena sidan och ut på den andra. Inuti finns en eller flera stycken kärnor som avgaserna leds genom och där den katalytiska processen äger rum.
Katalysatorns kärna - substratet
Själva kärnan, det s.k. substratet, är uppbyggt ungefär som en kaka av bivax, med mängder av små hål som går i kanaler rakt igenom kärnan. Anledningen till denna uppbyggnad är för att maximera ytorna som kommer i kontakt med avgaserna. Insidan av kanalerna är belagda med bl a palladium, platina och rodium. Dessa är ädelmetaller med unika fysikaliska egenskaper, vilka skapar den katalytiska processen som omvandlar en stor del av de skadliga gaser som passerar igenom. Detta kan du läsa mer om här.
Kärnan kan antingen vara tillverkad i ett keramiskt material eller ett metalliskt material. Det är själva kärnan som är värdefull och som är eftertraktad av återvinningsföretag som köper katalysatorer. De keramiska kärnorna är i regel mer värdefulla än de metalliska.
Kärna som syns inuti en katalysator
Antalet kärnor, storleken på dessa och mängden ädelmetall varierar stort mellan olika katalysatorer, tillverkare och motorfordon.
På bilden ovan syns ett antal katalysatorkärnor i olika form och storlek. Lägg märke till den bikakeliknande strukturen.