Katalysatorns historia
Katalysatorn uppfanns av fransmannen Eugene Houdry, som levde i USA runt 1950. Han var ingenjör inom mekanik och expert på katalytisk oljeraffinering. När tidiga studier av smog publicerades blev Houdry bekymrad över de utsläpp som kom från skorstenar från industrier och bilar, och startade företaget Oxy-Catalyst.
Houdry uppfann först katalysatorer för skorstenar till industrier, vilka kallades kort och gott för cats. Därefter uppfann han katalysatorer för gaffeltruckar som använde lågoktanig blyfri bensin. I mitten av 1950-talet började Houdry forska för att utveckla katalysatorer för bensinmotorer i bilar. Han belönades med ett amerikanskt patent för sina framsteg.
Användandet av katalysatorer ökade dock inte förrän bränsletillsatsen tetraetylbly förbjöds i de flesta bensintyper. Bly har den negativa effekten att det lägger sig som ett tunt lager på ytor inuti katalysatorn, vilket till slut får den att sluta fungera helt.
Katalysatorerna utvecklades ytterligare av flertalet ingenjörer på företaget Engelhard Corporation, och skapade de första massproducerade katalysatorerna år 1973. Dessa var dock oxidationskatalysatorer, samma typ som används i dieselmotorer. Dessa minskar endast utsläppen av kolväten och kolmonoxid (tvåvägskatalysator).
1976 presenterade Volvo en trevägskatalysator där lambdasonden används för att optimera avgasreningen. 1989 blev det obligatoriskt enligt lag att använda katalysator på bensindrivna personbilar i Sverige.
Katalysatorer förekommer även i andra sammanhang än enbart på personbilar. Även motorcyklar, flygplan, gaffeltruckar, bussar och olika typer av motordrivna arbetsredskap använder katalysatorer idag.